Foto & grafikk

For å forsterke et budskap kan man i kombinasjon med tekst eller logo bruke foto eller grafikk. Her må Om:nord retningslinjer følges for et uniformt uttrykk.

Fotomanér

Bruk av bilder er en viktig del av den visuelle kommunikasjonen. Bildevalgene som gjøres vil være med på å prege mottakerens inntrykk av Om:nord.

 
 

Beskrivelse

Bildestilen skal være naturlig i farger og kontraster, og gi et ekte inntrykk. Stikkord for bildevalg er tett på og mennesker i arbeid. Bilder av natur, omgivelser og miljø fra by og bygd kan også brukes der det er naturlig for øvrig kommunikasjon.

Tips: Hvis du ikke har passende bilder tilgjengelig, er det mulig å laste ned bilder gratis på unsplash.com

Pass på at bildene passer med beskrivelsen av bildestil.

 

Der det brukes fotografi i kommunikasjonen skal følgende retningslinjer overholdes:

  • God nok oppløsning for størrelsen og mediet. Minimum 72 dpi ved skjermvisning og 240 dpi, helst 300 dpi, ved trykk.

  • Alle bilder skal være i sin originale farge. Justeringer som f. eks. hvitbalanse, eksponeringsverdi og kontrast kan gjøres.

  • Ved fokus på enkeltobjekter (portrett, makro og produkt) bør bildene ha lav dybdeskarphet, slik at objektet står i fokus.

  • Alle bilder bør etter beste evne komponeres eller bæskjæres riktig ift. budskap.

  • Husk copyrights: Alle fotografier – både kunstneriske verk og enkle bilder – er beskyttet av åndsverkloven. Både fotografen og de som er avbildet på fotografiet, har rettigheter. Du må alltid undersøke rettighetene knyttet til et bilde før du tar det i bruk.

Grafikk

Om:nord sin visuelle identitet inneholder noen grafiske elementer som skal være med på å forsterke profilen.

 

Kart

Kartet illustrerer samarbeid og nettverk mellom stedene hvor Om:nord er representert, og kan brukes der det er behov for det.

 

Kolon

Brukes fortrinnsvis i stor størrelse., for å forsterke den visuelle identiteten. Kan brukes oppå bilder, eller på flate bakgrunnsfarger.

Grafiske elementer

Brukes fortrinnsvis i stor størrelse., for å forsterke den visuelle identiteten. Kan brukes oppå bilder, eller på flate bakgrunnsfarger. Plasseres i hjørner, og kan roteres i 45° vinkel.

Dersom man trenger å få laget illustrasjoner til spesielle formål kan man kontakte Anew Branding.

 

Bruk av grafiske elementer

Eksempler på de grafiske elementene i bruk.